Strategisk kommunikasjon
Ta en master i strategisk kommunikasjon!
Målrettet og god kommunikasjon er stadig viktigere i alle typer virksomheter, både kommersielle, ideelle og offentlige. Denne masteren gir deg etterspurt og aktuell kompetanse for morgendagens bransje.
Hva lærer du?
Master i strategisk kommunikasjon er et toårig masterprogram som tilbyr aktuell fagkunnskap i strategi og kommunikasjon, praktiske verktøy og digital trening i hvordan kommunikasjon kan brukes for å realisere organisatoriske målsettinger.
Gjennom studieløpet kan du studere fag som:
- Risk and strategic risk communication
- Digitalvirksomhetskommunikasjon
- Strategisk analyse
- Analyse av digital kommunikasjon
Masteren er utarbeidet i tett samarbeid med bransjen og kombinerer aktuell teoretisk innsikt med bransjebesøk og virkelighetsnære caser. Flere av foreleserne er internasjonalt ledende forskere innen fagfeltet.
Masteren tilbyr en unik kombinasjon av både analytisk og praktisk kompetanse, nødvendig for å utforme, produsere og kritisk vurdere målrettet og strategisk kommunikasjon for ulike virksomheter innen offentlig, privat og ideell sektor.
For å møte morgendagens kommunikasjonsbehov fokuserer masteren spesielt på digitale virkemidler og strategier. Du vil blant annet få kompetanse i krisekommunikasjon, stordataanalyse, virksomhetskommunikasjon og digital historiefortelling.
Gjesteforelesere har kommet fra bedrifter og organisasjoner som:
- Try Rådgivning
- Ruter
- Agenda
- Civita
- Kirkens Nødhjelp
- Tryggere ruspolitikk
- Arbeiderpartiet
- Høyre
- Nationen
- TV2
Kommende startdatoer
Videre studier/jobbmuligheter
Evnen til å kommunisere strategisk er stadig mer etterspurt i politikk, i næringslivet, i det offentlige og i samfunnet for øvrig. Strategisk kommunikasjon er ekspansivt og omfatter et stadig økende antall profesjonelle kommunikasjonsfolk innen alle organisasjons- og bedriftstyper.
Kommunikasjonsyrket tar nå plass i det øverste ledelsesnivået i de fleste bedrifter og organisasjoner, og med en Master i strategisk kommunikasjon vil du ha mulighet til å være med på den videre veksten.
Med en mastergrad i strategisk kommunikasjon kan du for eksempel jobbe som kommunikasjons- eller markedsrådgiver, strategisk rådgiver eller tekstforfatter.
Arbeidsoppgaver kan være:
- Pressehåndtering. Formidle informasjon til presse og offentlighet, bistå ledere i møte med media.
- Utvikle kommunikasjonsstrategier. Sørge for at bedriften eller organisasjonen når frem med sitt budskap.
- Risikovurdering og krisehåndtering. Støtte og gi råd til ledelse, formidle informasjon til offentligheten, oppdage og analysere mulige utfordringer.
- Intern kommunikasjon. Formidle informasjon til ansatte, bygge kultur i en bedrift eller organisasjon,
- Myndighets- og samfunnskontakt. Jobbe for politisk gjennomslag, møte de som ønsker å påvirke din bedrift eller organisasjon.
- Markedsrådgivning og strategi. Analysere hvordan en bedrift skal lykkes og hva som må prioriteres, utvikle reklamekampanjer, samarbeide med PR-byråer.
- Tekstproduksjon. Skrive innhold for ulike medier, taler og kommunikasjon.
Opptakskrav/Søknad
For opptak til Master i strategisk kommunikasjon kreves det at søkeren har bachelorgrad eller tilsvarende studieløp av minst 180 studiepoeng.
Minimum 80 studiepoeng av disse skal være innenfor ett av følgende fagområder:
- kommunikasjon eller media
- økonomi og administrasjon
Fagkrav til fordypningsfagene i bachelorutdanningen:
- Minst 10 studiepoeng i metodefag
Karakterkrav
For å være kvalifisert må gjennomsnittskarakter være på C eller bedre. C tilsvarer for dette programmet minimum 2,5.
Studiefakta, Tittel m.m
Mastergrad (120 studiepoeng).
Kostnader
Kontakt skolen for informasjon om kostnader.
Hvorfor velge Kristiania ?
Relevante gjesteforelesere
Sosialt skolemiljø
Tett på arbeidslivet
Jeg vil vite mer!
Kristiania | Utdanning med tradisjon for forandring
Kristiania tilbyr høyere utdanning i Oslo, Bergen og på nett. Vi jobber tverrfaglig og tett på arbeidslivet, og våre fagskole-, bachelor- og masterstudier er kjent for praksis/internship-muligheter. Vi har over 100 utdanninger, fordelt på fire fagfelt: HR, markedsføring og kommunikasjon...